Bra att veta

På hembesöket går vi igenom era önskemål och återkommer sedan med ett förslag och en offert.

När du anlitar Boleva kommer vi kostnadsfritt hem till dig innan vårt första uppdrag. Tillsammans går vi igenom hemmet så att allt som skall göras blir noterat. Varje hem har en egen checklista där alla moment finns med, samt dina egna önskemål. Vi använder gärna vårt eget städmaterial som vi har med oss varje gång. Dammsugare har vi i bilarna, men använder gärna er för att underlätta för de anställda. Det finns givetvis utrymme för andra förslag.

Försäkring

Bolevas försäkringar täcker kostnader om vi oaktsamt skadar t.ex. golv, dörrar eller inventarier som bord, fönster och tv apparater. Vid mindre skador, som en glasvas eller liknande, så är utgångspunkten att kundens egen hemförsäkring aktiveras, men att vi betalar om vi varit oaktsamma. Kort sagt, du kan känna dig trygg och säker, vilket är bra för alla inblandade.

Nyckelhantering

Boleva samarbetar med ett företag som har ett säkert system med kodade nycklar. Eventuella larmkoder eller nycklar går ej att spåra hem till våra kunder.

Rut avdraget – skatereduktion

Som kund faktureras du 50 % av arbetskostnaden vid köptillfället. DU kan handla för 25 000 kr efter rutavdrag per person och år. Från 1 juli 2019 tredubblas rutavdraget till 75 000 kronor per person och år vilket innebär att du som kund då kan handla för hela 150 000 kr innan rutavdraget. Den resterande arbetskostnaden får boleva när din faktura är betald. I och med skatteverkets utbetalning tillgodoförs du som köpare en preliminär skattereduktion som motsvarar halva arbetskostnaden. Skatteverket meddelar dig att beslut om utbetalning till företagaren har gjorts samt hur stort belopp som betalats ut. Vänd dig till Skatteverket för aktuell information om hur mycket du nyttjat av din skattereduktion. Tänk på att flera personer (över 18 år med taxerbara inkomster) i ett hushåll kan stå på Bolevas avtal och därmed nyttja skattereduktionen utifrån fördelning som kunden bestämmer själv.

Läs mer om skattereduktion på skatteverkets hemsida >>

Har du hushållstjänster som löneförmåner via din arbetsgivare så kan du också få Bolevas tjänster skattereducerade med 50 %, vilket gör att löneförmånen i princip inte kostar något i form av förmånsskatt för dig som anställd. Din arbetsgivare skickar årligen in kontrolluppgifter till Skattemyndigheten och du gör sen enkelt avdraget i din deklaration. Även här gäller att skattereduktionen max kan vara 25 000 kr per person och år vilket motsvarar ett underlag av 50 000 kr.

Läs mer om om löneförmån på skatteverkets hemsida >>

VILL DU VETA MER?

Skicka intresseanmälan

Vill du få en offert, eller veta mer om våra tjänster? Fyll i vårt enkla formulär nedan. Vi återkommer till dig inom kort.
Obligatoriskt fält
Ogiligt e-postadress
Obligatoriskt fält
Obligatoriskt fält

Fyll i alla obligatoriska fält

Meddelandet kunde inte skickas

Meddelande skickat

VANLIGA FRÅGOR

Har du en fråga?

Titta gärna igenom våra vanliga frågor och svar. Har du fler frågor, tveka inte att höra av dig.

Vanliga frågor och svar

Om du inte hittar svaret på din fråga nedan, tveka inte att kontakta oss!

Vad har ni för villkor och avtal för era anställda?
Vi har kollektivavtal, pension och möjlighet till heltid. Du kan läsa mer om villkoren för våra medarbetare här.

Har ni timanställda eller fast anställda?
Vi strävar efter att tillsvidareanställda vår personal så att de kan skapa ett liv med bostad och familj. Våra tjänstegrader är mellan 60 – 100 % med ett genomsnitt på ca 85 %.

Får vi bestämma dag, tid och personal?
Vi försöker anpassa oss efter era önskemål men det är inte alltid det går.

Om jag inte är nöjd med städningen?
Hör av dig så löser vi det, genom att diskutera hur vi ska göra dig mer nöjd. Vi uppdaterar vårt system med dina synpunkter och på så sätt blir vi bättre med tiden.

Är personalen utbildad?

Vi tränar upp personalen internt, med våra egna utbildare och vårt egna utbildningsmaterial. Alla ska städa så lika som möjligt, så att ni ska bli nöjda även om ett personalbyte måste ske.

Kan ni städa med husdjur hemma?
Självklart! Meddela oss så anpassar vi oss.

Får jag ge önskemål om vad som skall ingå i min hemstädning?
Absolut. Vi utformar efter era önskemål och beräknar tiden därefter.

Pratar all personal svenska?
Alla pratar inte flytande, men alla våra duktiga medarbetare kan kommunicera på svenska eller engelska. All personal på kontoren pratar svenska.

Behöver vi vara hemma vid städtillfället?
Nej, vi städar oftast utan att någon är hemma.

Vad händer om jag måste avboka?
Om du behöver avboka så ska det göras i god tid torsdagen veckan innan din städning. Vid senare avbokning eller ombokning utgår 200 kr i avgift oavsett orsak.

Vad händer om något går sönder?
Är det större saker som dörr, golv, spis eller någon krossad fönsterruta som våra anställda oaktsamt skadat, så bekostar Boleva detta utan problem. Om något ramlar ner när vi städar så är det i första hand er hemförsäkring som ska aktiveras. Är det uppenbart oaktsamt av oss så betalar vi er självrisk.

Vad använder ni för rengöringsmedel och produkter?
Vi använder så miljövänliga produkter som möjligt, men vi har även joniserat vatten som är 100 % miljövänligt om ni önskar det.

Hur jobbar ni med hållbarhet?
Vi anpassar oss efter lagar och regler, men tar även andra initiativ vad gäller kemikalier och fordon. Vi kortar av resvägar och har börjat gå över på mer naturliga städmaterial. Hybridbilar och eka vatten (joniserat vatten) är två exempel.

Säljer ni städprodukter?
Nej, allt städmaterial ingår inställelseavgiften.

Hur förbereder jag mig inför ett flyttstäd / vanligt städ?
Inför en hemstädning behöver ni inte göra något men om det är undanplockat så hinner vi städa mer. För flyttstädning hittar du instruktioner här.

Måste man lämna nyckel?
Vid hemstädning: Ja. Vår erfarenhet säger att det behövs för att det ska fungera smidigt.
Vid flyttstädning: Nej, vi kan träffas på plats.

Vad händer om nyckeln försvinner?
Nuvarande system att hantera nycklar, är tryggt och säkert. Det ska vara omöjlig att spåra. Ni ska alltid känna er trygga. Det är bolevas ansvar.

Kan ni ta bort svåra fläckar, tuggummi, klistermärken, stearinfläckar?
Vi har vissa möjligheter att, med kem eller mekaniskt, lösa en del svårare fläckar. Stearin, klistermärken och tuggummi är ganska enkla saker.

Hur gör vi med larm?
Larmkoder brukar vi få ta del av, och lägga in på ett hemligt sätt för våra anställda.

Är det samma person som kommer varje gång?
Vi strävar efter att ni får samma person till ert hem varje gång. Ni får en person utpekad direkt eller efter ett litet tag. Men det är också viktigt att vi med kvalitet kan leverera vår tjänst och använda ersättare vid t ex sjukdom. Av miljöskäl försöker vi även begränsa våra färdvägar, vilket gör att vi ibland önskar byta personal.

Har ni kollektivavtal?
Vi har kollektivavtal med kommunal.

VILL DU VETA MER?

Har du fler frågor?

Eller är du redo att boka in ett hembesök eller någon av våra tjänster? Fyll i vårt enkla formulär nedan. Vi återkommer till dig så snart som möjligt.
Obligatoriskt fält
Ogiligt e-postadress
Obligatoriskt fält
Obligatoriskt fält

Fyll i alla obligatoriska fält

Meddelandet kunde inte skickas

Meddelande skickat

Priser & betalning

Dessa prisexempel är efter rutavdrag. Städmaterial ingår inte utan är en extra kostnad som ingår i vår inställelseavgift, som offereras separat.

2 timmar var fjärde vecka

584 kr/månad

3,5 timmar varannan vecka

1 948 kr/månad

Vad ingår i priset

Vi har bilar till de flesta av våra anställda och i dessa bilar finns dammsugare och allt materiel som behövs för en lyckad städning. Vi har en inställelseavgift som innehåller framkörningsavgift, materiel, och eventuell parkeringsavgift. Vi har också ansvarsförsäkring om vi skadar till exempel golv, väggar eller inventarier som diskmaskin och spis.

Timbank
För att förenkla och göra det lite billigare så har vi en timbank där ett avbokat tillfälle, faktureras och tiden hamnar i en timbank för att nyttjas senare för storstädning, fönsterputs eller en vanlig veckostädning. Läs mer om hur timbanken fungerar här.

Avtalet
Avtalsvillkoren mellan Boleva och dig som kund.

Rutavdrag
Vi kan välja att dela på rutavdraget mellan två personer om ni önskar det. Ni kan också byta person vid olika tillfällen. Missar man att rutavdraget är slut på en av er i hushållet, så går det att rätta till i efterhand genom att byta person och söka rutavdrag på nytt. Vi hjälper till!

Mejl- eller postfaktura

Vi mejlar normalt fakturor, eller så gäller autogiro. Om man väljer postfaktura så tillkommer 35 kr i faktureringsavgift.

Autogiro

Vi på Boleva vill att det ska vara bekvämt för dig att vara kund hos oss. Med hjälp av autogiro slipper du hålla reda på förfallodatum, långa OCR nummer m.m.

Ibland kan det vara svårt att veta vad dessa blanketter betyder och därför har vi sammanställt en sida med information om hur det hela går till. Läs mer om autogiro och hur du fyller i blanketten här.

VILL DU VETA MER?

Skicka intresseanmälan

Vill du få en offert, eller veta mer om våra tjänster? Fyll i vårt enkla formulär nedan. Vi återkommer till dig inom kort.
Obligatoriskt fält
Ogiligt e-postadress
Obligatoriskt fält
Obligatoriskt fält

Fyll i alla obligatoriska fält

Meddelandet kunde inte skickas

Meddelande skickat

Intervju med Malin

Malin Waje är en av två grundare till Boleva som startades 2007. Till stora delar är det hennes värderingar som ligger till grund för företaget. Nedan kan du läsa mer om Malin och hennes tankar om livet, jobbet, vardagen och städningen.

Först och främst Malin… Har du själv städhjälp hemma?

Jag svarar självklart JA och det beror inte på att jag äger boleva eller på RUT utan på att jag tror på idén om tjänstesamhället. Vi måste helt enkelt hjälpas åt här i världen, klippa varandras hår, reparera varandras bilar och städa varandras hem. Då mår vi bättre allihop – alla får något att göra och statens kaka växer.
Så visst. Jag har tagit hjälp med mycket här i livet och det tänker jag fortsätta med alldeles oavsett vad våra politiker säger.

Brukar du städa lite själv först, innan städhjälpen kommer?

De flesta av våra kunder röjer upp innan vi kommer och egentligen är det bara bra. När det är upplockat hemma blir jobbet lättare för vår personal, och dom kan koncentrerar sig på städningen. Vi kan såklart hjälpa till med att plocka också bara vi har tid på oss. Samtidigt finns det de som städar innan det ska städas också och bland dem hittar ni mig:) Jag vill ju inte att de som kommer hit hem till mig ska tycka jag är en slarver så visst går jag här och plockar kvällen innan. Det värsta är att även jag glömmer det ibland så vissa gånger är det nog inte helt lätt.

Vet du egentligen hur man städar en toalett?

Du menar en toalettstol? Ja, men visst gör jag det! Man kan inte vara chef för en städfirma om man inte vet hur det viktigaste jobbet ska göras. Jag tar det i samma sju steg vi har i våra instruktioner till vår personal:

  • Det bästa är att hälla i tex toalettrent i toaletten först av allt. Viktigt att medlet får jobba så blir det ett bättre resultat och du slipper gnugga för livet och slita ut dig.
  • Under tiden medlet verkar i stolen så tar du om möjligt av toalettsitsen och sköljer av den i duschen. Låt ligga o torka en stund.
  • Under tiden putsar du spegel, torkar armatur, handfat och kranar m.m.
  • När du är klar med de övriga delarna kan du ta och rengöra hela toalettstolen, bakom, under, runt, i osv. Jätte bra att skölja av den om möjligt.
  • Sen torkar du av toalettsitsen och sätter tillbaka den.
  • Sist polerar du upp allt så det blänker vackert.
  • Viktigt att alltid använda endast ROSA microduk till toaletten. Rosa används bara där och aldrig någon annanstans.

Nu kan du gå hem och städa toan själv – så ser du att det blir bra!

Vad gör du med den tid du får över när du slipper städa ditt eget hem?

Det är en bra fråga, verkligen. För jag undrar själv vart all tid tar vägen. Jag tycker jag har andan i halsen jämt, trots att jag har hjälp hemma. Jag jobbar, lagar mat, kör barn, handlar, jobbar, lagar mat, kör barn… … mer spännande blir det sällan. Men det finns hopp: Nu har vi ansträngt oss för att få med barnen mer i hushållsarbetet: Isac med dammsugaren och Fanny ansvarar för diskmaskinen. Tillsammans med min kära man Manfred (som får godkänt i ta-ansvar-hemma-klubben) så lyckas jag faktiskt få saker att fungera utan större katastrofer. Kanske blir det snart mer tid för det där livet vi alla går och väntar på? Det får bli årets nyårslöfte!

Vad skulle du mer önska du kunde få hjälp med i vardagen?

Som sagt: jag gillar ju idén med att vi hjälper varandra, så jag har tagit hjälp med mycket i min vardag. Studiehjälp till exempel, har vi använt till barnen och det är vi nöjda med. Jag lämnar också gärna bilen på rekond och så försöker jag handla mat på nätet (men det är lätt att glömma). Sedan har jag en så bra handy-man i min egen Manfred så någon snickare har jag inte behövt anlita. Fast en dag kanske han tröttnar på att reparera och fixa, så man ska ju aldrig säga aldrig.

Du är kvinna och VD i en bransch som domineras av kvinnor. Borde du ha fler män anställda?

Egentligen är det lite konstigt, städning kan vara ett tungt jobb och det är definitivt en fördel med muskler. Men nu är det som det är och nästan alla i branschen är kvinnor. Historiskt beror det förstås på att städning har haft lägre status på yrkesmarknaden – men vi är många som håller på att ändra på det. När vi lyckats kommer det att vara många fler som vill arbeta här och då får vi se om männen är konkurrenskraftiga (Några män är det vet jag – i alla fall de killarna som jobbar hos mig på boleva).

Du är entreprenör och företagsägare. När stänger du av din mobiltelefon?

Finns det en avstängningsknapp? (Skämtar!) Nej, telefonen är inte på jämt. Inte nu längre, jag har lärt mig att hushålla med krafterna. Så efter 18.00 stänger jag av ljudet och smygtittar bara när Manfred inte ser.

Annars försöker jag svara på mail senast dagen efter och om inte jag ringer tillbaka samma dag någon ringt så ser jag till att någon av våra arbetsledare gör det. Att vara ”närvarande” är väldigt viktigt vet jag och det är en service jag håller högt. Det vet alla på boleva. Manfred också.

Vad brukar era kunder klaga på?

Inget! (Skämtar igen…) Det händer förstås att vi får klagomål och då blir jag ofta glad för det betyder ju att kunden har förtroende för oss och ger oss chansen att rätta till.

Ett vanligt ”fel” är att vi glömmer damma på badrumsskåpet. Därinne är vi ofta så koncentrerade på toalett och dusch/- badkar/handfat att man kan glömma de andra detaljerna. Annat jag hör ibland är damm under sängen – och det kan vara svårt att komma åt med dammsugaren där ibland. Vilket inte är en ursäkt, bara en anledning att låta det ta den tid det måste ta.

Hur känns det för dig när något blivit fel?

De första åren jag drev boleva grät jag mig till sömns när någon klagat. (Skämtar inte – tyvärr). Ett enda klagomål var rena rama katastrofen tyckte jag, som var rädd att hela firman skulle gå under.

Idag är jag som sagt lite klokare. Jag har lärt mig att klagomål är ett slags förtroende – gör jag bara något åt dem direkt så behöver det inte vara någon katastrof.

Samtidigt: Mitt mål är noll klagomål. Jag vill inte ha en enda dammtuss kvar i ett enda hörne, vi ska vara så proffsiga så det inte finns något annat betyg än ”jättenöjd”. Vi är på väg dit, ser jag i våra mätningar. Men det är lite kvar. Kanske tur det. Vi är ju bara människor.

Många städare lever i en utsatt tillvaro. Vad gör du för att visa dem respekt?

Först och främst känner jag mig stolt över att kunna erbjuda riktiga jobb som ger riktig lön och riktig pension till en grupp människor där många, tidigare, varit förvisade till den svarta arbetsmarknaden. Det är bra. Men inte tillräckligt.

Vi ser alla som jobbar här som en del i vår familj. Omsorg och medkänsla är lika viktigt på boleva som kvalitet och ordning. Därför hjälper vi så gärna till där vi har chans att göra livet lättare för våra medarbetare. Ju bättre de mår, desto bättre jobb och desto nöjdare kunder.

När du intervjuar nya medarbetare – vilken är din viktigaste fråga?

Jag har lärt mig att inte lita på första intrycket. Ofta är de som kommer till oss på intervju lite blyga, de kanske inte är helt trygga med språket och de vill prata så lite som möjligt. Istället pratar jag mest själv (Inte så svårt…). Jag berättar om boleva och om våra ambitioner.

Under tiden brukar jag kunna se om det tänds en liten glimt i ögat på personen mittemot. Jag vill veta att han eller hon förstår värdet i att ta ett extra drag med disktrasan – att yrkesstolthet är något även en städare kan känna.

Ser jag ett leende och en nick av samförstånd, så sträcker jag gärna fram handen och ger personen mittemot en chans.

Vad tycker du städbranschen som helhet borde bli bättre på?

Man säger att respekt inte är något man kan begära – det kan man bara förtjäna. Ligger något i det. Och eftersom städbranschen generellt har dålig respekt i allmänhetens ögon, så får vi väl börja jobba för att förändra det, tycker jag.

Jag tror det börjar med att vi gör ett bra jobb. Att vi seriösa städföretag visar oss så duktiga att alla tycker vi är värda våra pengar. Då kan vi betala ut bättre löner, satsa mer på utbildning, redskap, kläder etc. alla vinner på det. I förlängningen kan man tänka sig en yrkesutbildning, där de som lärt sig hur man bäst städar ett hem får en titel och ett diplom.

Med handen på hjärtat – vad skiljer boleva från andra städföretag?

Det finns över 20 000 hemstädföretag i Sverige. Och Göteborgsområdet, där vi håller till, finns det flera hundra företag att ringa till om du vill ha rent hemma. Vad skiljer oss från dem? Svår fråga.

Många av våra konkurrenter är duktiga. Det vet vi, för det var dem som inspirerade oss när vi startade. En del är större, en del är dyrare – en del vill vara billigast. Vår idé, förenklat, är att vi vill vara bäst!

Det kan låta pretentiöst – men i grunden är inte tanken så konstig. Jag tror nämligen inte att det räcker med att städa rent. Eller komma i tid. Eller kunna klippa gräset. Jag tror istället att det handlar om en känsla: Våra kunder ska känna att vi vill vara bäst. Att vi verkligen bryr oss.

Min tro är att den där känslan är det som tagit oss dit vi är idag och det är så vi ska fortsätta. Rent i hörnet? Självklart. Proffsigt? Naturligtvis. Men också – det där lilla extra som gör att du förstår att vi förstår hur du har det. Det, är det som ska skilja oss från de andra.

Alla pratar om kvalitet och trygghet. Vad betyder de orden för dig?

Det är sådana där ord som inte betyder så mycket längre. Vad är kvalitet? En sak för oss – något annat för andra städbolag. Vi har förstås en lista, ett schema, en plan – på vad vi gör hemma hos varje kund. Hur vi gör det och hur det ska se ut när vi är färdiga. Det är en slags kvalitet. Men den riktiga kvaliteten ser vi i kundernas ögon när vi uppnått – eller överträffat – deras förväntningar.

Trygghet är ett annat självklart begrepp. Vi är ju faktiskt ensamma inne i kundens hem – då är tillit så självklart att utan det kan man inte jobba. Fast frågar du mig handlar det ännu mer om ansvar. Kunden måste känna hela vägen att vi tar med oss omdömet till jobbet. Att vi försöker hantera oväntade händelser efter bästa förmåga. Aldrig glömmer låsa/larma och aldrig lämnar hunden i trädgården utelåst.

Vad gör du på jobbet om fem år?

Ungefär samma som idag tror jag. Jag ägnar min tid åt att få våra medarbetare att förstå att vi måste vara bättre än andra om vi ska våga räkna med trygga löner och utveckling. Kanske har vårt bolag vuxit lite till? Jag hoppas det. Men vi får aldrig bli så stora att vi tappar kontakten med vår viktigaste tillgång: Våra underbara kunder.

Om man vill bli Sveriges bästa städbolag, hur ska man tänka då?

Då ska man tänka som oss, för det vill vi bli. Och det finns bara ett sätt tror jag: Att aldrig sluta utveckla sig. All kritik är bra, för den ger oss chansen att bli bättre.

Storstädning ökar välbefinnandet
03 augusti 2018

Storstädning ökar välbefinnandet

När man rensar och gör en storstädning av sitt hem, sin trädgård eller sin arbetsplats, rensar man även bort negativ energi.

11 maj 2018

Ren och fräsch tvättmaskin

Tips på hur du får bort mögel och unken lukt i tvättmaskinen.

24 april 2018

Städning utan dyra medel

Strunta i  rengöringssprayflaskor som kostar mycket och gör dina egna blandningar.

Gödsla din gräsmatta
17 april 2018

Gödsla din gräsmatta

Att gödsla sin gräsmatta två gånger per år är ett bra sätt att minska mosstillväxten i gräsmattan.

17 april 2018

Bakteriefri skärbräda

Tipsen för att hålla din skärbräda ren och bakteriefri.

Skinande rent rostfritt på nolltid
14 april 2018

Skinande rent rostfritt på nolltid

Snabbt och enkelt får du bort bruna missfärgningar i diskhon.

Trädgårdssäsongen igång igen!
26 mars 2018

Trädgårdssäsongen igång igen!

Nu är trädgårdssäsongen igång igen. Kontakta oss redan nu för att boka in tider under våren.